Sunday, July 28, 2013

Söndags hjältinnan



I eftermiddags såg jag en vardagshjältinna, jag gick från affären och tog en omväg hem, för att röra på benen, där på trottoaren satt en man som fått en hel del under västen. En äldre dam stod med sitt barnbarn och pratade med mannen. Frågade om hon inte skulle hämta vatten till honom, att han inte kunde sitta där, att det inte var hälsosamt.

Han var inte så medgörlig, han satt där och tyckte livet var ganska bra, han satt/låg där med en starköl i ena handen och en cigarett i den andra.

Jag gick förbi, vandrade vidare och kände mig lortig, att jag inte stannade till, att jag inte gick och köpte honom en flaska vatten att dricka mellan all starksprit. Att det var varmt och alkohol gör att man blir uttorkad så snabbt.

Men jag gjorde inget, jag vandrade vidare och låtsades inte se det, äh, visst såg jag det, men jag passerade.

Att damen stannade till och pratade med honom, att hon såg mer, att hon uppmuntra honom, sa till honom att han var en stilig man, att han var en ung man med livet framför sig, att han inte skulle ge upp utan fortsätta vidare i ett liv utan alkoholen.

Det är inte alla gången man möter en vardags hjältinna, de är diamanter som lyser upp en dag.

Jag är glad att jag fick se henne och höra vad hon sa till honom, det är en skatt som jag lägger in i mitt hjärta.

Det behövs, jag behövde det i dag.

Dejting världen - inget napp, jag tycks inte falla någon i smaken!

Such is life!!!  Men jag har SEMESTER och fick en bra början på den!!


No comments:

Post a Comment