Thursday, October 24, 2013

Elefant på Rullskridskor

Ibland misstänker jag att min granne är en elefant, eventuellt en osynlig elefant eftersom det är sällan jag ser honom. Men jag hör honom varje dag, varje kväll, ljuden från grannen ovan är som om han klättrar upp på en stege och kastar, med kraft, möblemang i golvet, mitt tak. Det brakar och dras, samt han rullar runt på sin kontros stol fram och tillbaka över golvet – en osynlig elefant med rullskridskor!

Han är en försiktig man och värre grannar kan man ha, exemplen på det finns på gården. Men han när min nyfikenhet vad gör han för att ge ifrån sig dem ljuden? Hur många gånger per dag kan han möblera om? Han är en man med rutiner, varje dag vid 17.00 kommer studsmattan fram, han spenderar en halvtimme på den, låter som en gnisslande madrass/säng, varje lördag förmiddag städar han, han kommer och går från/till sin lägenhet vid nästan, samma tid varje dag.

Påminner min om min mycket goda vän Axel i Australien, han ville följa samma rutin varje dag och jag fick justera mitt tänk för att passa in i hans värld – och det var helt okej för mig, tog inte så mycket och det bjöd på en underlig stabilitet – en stabilitet som hjälpte mig med mina studier och slutliga examen!

Fast en stor skillnad finns, det lät aldrig som om Axel kastade och drog runt på möblemang och jag kunde gå hem till mig om det blev för mycket repetitioner av en speciell rutin!

Jag kommer inte att gå upp och i fråga sätta min osynliga elefant till granne om vad han gör för att få fram dem ljud som kommer från hans lägenhet – för jag vet att jag kunde ha haft grannen med dem otäcka hundarna i min trappuppgång, vars hundar skäller och vars ägare super till och festar varje helg – då har jag mycket hellre min osynliga elefant!


No comments:

Post a Comment