Sunday, August 18, 2013

Beslut


Det är osäkerheten inför beslut som tär, på mig i alla fall. Att väga konsekvenserna av ett beslut, hur blir det? Kommer jag att ändra mig? Hur kommer det att kännas i själen och kommer jag fortfarande anse att beslutet var nödvändigt? Tänk om det blir fel, då är det försent att korrigera - om man inte säkrar upp det!

När beslutet väl är taget så blir det oftast så att jag vilar i det, men klart att en liten oros gök flyger ut då och då, det är väl därför man är människa antar jag, för att känna och på så sätt ta del av livet fullt ut. Jag har mött människor om tar beslut och stänger dörren till det sedan, att de inte tittar tillbaka någonsin och funderar över hur det kunde ha blivit.

Kanske är det lättare? Nej, jag tror det kommer att rammal över en förr eller senare, alla de tankar och funderingar som levt långt inne i ett gömme i hjärnan. Då tar jag hellre oron när beslutet skall tas även fast det är jobbigt.

Beslut som handlar om att älska är ett skrämmande val, att välja att lita på en annan part, en part som betyder mycket, som man vill satsa på - men vägen till att satsa är kantad av besluts ångest - i alla fall för mig. Men hur kommer man vidare, kommunikation tror jag är en del i det, att man pratar om de där känslorna som bubblar inombords. Om man kan tala om det kanske det kommer fram till ett gemensamt beslut och det känns lättare, i alla fall i min hjärna, hur det är i verkligheten har jag ingen aning om, för det är otäckt att vara helt öppen och veta att man klarar av det svar man för, eller i alla fall överlever det.

Söndags filosofi kallar jag detta, vet inte riktigt vad det var som fick mig att börja fundera över beslut och beslutsångest. Vad jag tror det kommer ifrån. Kanske för att jag drömde en underlig dröm i natt - så kan det vara.

Jag beslutade att leva öppet och om en relation med en man infinner sig så skall jag försöka en ny strategi, vara öppen men med ett aning skydd. Öppen till kommunikation men inte öppen helt - för att undvika total implosion av be hel spektra av ömmande tankar!


No comments:

Post a Comment