Sunday, September 8, 2013

Vandring och Skatebordsdag!



Jag känner att det är alltid något nytt som gör att jag blir än mer glad över att jag bor där jag bor, det kan vara små saker, oanade saker och familjära saker som ses med nya ögon. I går eftermiddag gick jag ut och gick en sväng. När jag kom till Marinplan hörde jag pumpande musik och jag funderade på om det var ett band som spelade på Marmelad eller var det bara Tappas returagnen som spelade hög musik?!

Fortsatte min tänkta väg men när jag kom fram bakom Kungsladugårdskolan tog nyfikenheten överhand och jag svängde ner mot Plaskis. 

Där snubblade jag på en skateboard tävling, bassängen var tömd och i den fanns åter igen lite olika gupp och hinder att använda sig av. Musiken spelade, solen sken, det var varmt och det fanns generationer av skateboardåkare, de som var med när det började, de som var med när det kom igen och de som är med nu när det kommit, kommit igen så att säga.

Små killarna och tjejerna åkte på sidan om poolen och försökte härma de äldre, domare satt på stolar liknande de som tennisdomare har, eller vid simning. De som styrde musiken satt under ett eget gjort solskydd, det var välbehövligt!!

Runt om satt vi och tittade, kanske Kungsladugårdsbor, Majornabo och andra från resterande av Göteborg, det starkaste som dracks var coca cola. Polisen var där men de hade inget att göra och inte hade de behövt känna någon oro heller då alla åldrar var representerade och det får mig att kanske, lite dumt, anta att bråk inte fanns i tanken - det var sporten som var det primära!

Jag stannade kvar ett slag.

Sedan vandrade jag hem längst Stilla gatan och råkade på en liten Ragdoll kattunge som var ute och gick för första gången i en sele. Vid grönsaksodlingen arbetades det med rensning och en viss skörd, människor stannade till för att prata och fråga för att sedan gå vidare i lördags eftermiddagens sol.

Jag var varm och nöjd när jag kom hem, mitt nytvättade hår hade torkat i solen och kroppen kändes mjuk och lite loj. Det blev middag och sedan la jag mig i soffan för att läsa och må gott.

Min lördag var lugn, diskade, lagade lite mat och bara njöt i full drag, precis som jag önskade min lördag.

I dag är det söndag och i dag tvättas det - vilket behövdes, överlag en bra helg!



No comments:

Post a Comment